InternetSprzedaż

Automatyzacja zwrotów – zasady działania

Częstotliwość zwrotów, rzeczy kupionych w sklepie internetowym przewyższa tą w handlu stacjonarnym. To z kolei przekłada się bezpośrednio na politykę zwrotu środków za zakupiony towar. Sprzedawca musi zadbać, by stworzyć prosty i przejrzysty proces zarządzania zwrotami dla swoich klientów. Jak to zrobić?

Jak powinna wyglądać polityka zwrotów?

W ostatnim czasie rola handlu internetowego nabrała dużego znaczenia. Okres pandemii i fakt, że wielu kupujących odczuwa niepokój podczas robienia zakupów w sklepie stacjonarnym, zachęcił do częstszego korzystania z zakupów w sieci. Dla sprzedawców branży e-commerce to bardzo dobra wiadomość. Jednak trzeba się również liczyć z tym, że klienci również zwracają zakupiony elektronicznie towar. Dlatego niezbędne jest zadbanie o przejrzystą politykę zwrotów, która nie przyniesie kłopotów ani sprzedającemu, ani kupującemu.

Przede wszystkim należy pamiętać, by:

  • warunki zwrotów były opisane prostym i zrozumiałym językiem, bez prawniczego żargonu.
  • polityka zwrotów obejmowała wszelkiego rodzaju gwarancję, jaką mogą mieć sprzedawane produkty.
  • uwzględnić warunki prawne, które obowiązują w kraju, z którego sprzedawany jest towar.
  • klienci mieli wystarczająco dużo czasu na zwrot produktów.
  • wyraźnie komunikować wszelkie dodatkowe koszty, które mogą istnieć dla klienta oraz warunki, które muszą zostać spełnione, by uznano, że towar został zwrócony.
  • jasno określić liczbę dni, które klient ma na oddanie zakupów, a także czas potrzebny sprzedawcy na zwrot pieniędzy.

Jak działa automatyzacja zwrotów i dlaczego jest niezbędna?

Jednym z najważniejszych zadań właściciela sklepu internetowego jest zapewnienie klientowi doskonałej jakości obsługi przy jednoczesnej oszczędności czasu i kłopotów dla zespołu, który operuje sprzedażą. Dlatego, aby skrócić i usprawnić oddawanie zakupionych rzeczy, warto wdrożyć system automatyzacji zwrotów. Można wówczas skorzystać z takiej funkcjonalności u operatorów płatności online np. oferowanej w serwisie https://www.dotpay.pl/.

Dotpay umożliwia realizację natychmiastowego, automatycznego zwrotu środków klienta, gdy ten zgłosi zwrot towaru i odeśle zakup do sprzedawcy. Jeżeli sprzedawca nie ma zastrzeżeń do stanu zwracanego artykułu, w systemie może potwierdzić zwrot. Niezależnie od tego, czy klient zapłacił przelewem bankowym, czy kartą kredytową istnieje możliwość automatycznego zwrotu całej lub częściowej kwoty za transakcję (np. za jeden przedmiot).

Automatyzacja zwrotów ogranicza angażowanie dodatkowych pracowników do obsługi tego procesu. Ponadto dzięki automatycznym zwrotom dane do przelewu są od razu przenoszone z systemu płatności do systemu zwrotów. Tym samym ogranicza się powstawanie błędów popełnianych podczas ich ręcznego wprowadzania. Klient nie oczekuje też zbyt długo na oddanie pieniędzy.

Uruchomienie automatyzacji zwrotu towarów w sklepie internetowym zwiększa także liczbę zadowolonych klientów. Chętniej korzystają z zakupów w miejscach, w których mają pewność, że otrzymają zwrot środków za oddane produkty.

Powiązane teksty
DokumentySprzedaż

Co zrobić gdy klient nie opłaci faktury?

Nieuregulowane terminowo faktury to codzienność niezależnie od branży. Takie sytuacje zdarzają…
Czytaj dalej
InternetSprzedaż

Bezpłatne zwroty – jak wyglądają w praktyce?

Sklepy internetowe, sprzedające artykuły dość często zwracane i wymieniane (jak np. odzież…
Czytaj dalej
Sprzedaż

Dlaczego powinieneś zainwestować w katalog?

Drukowane materiały promocyjne pozwalają zaprezentować usługi firmy, zachęcając klienta do…
Czytaj dalej