Szczególnie w ostatnich latach ochrona środowiska jest popularnym tematem. Z myślą o skuteczniejszej ochronie środowiska na przedsiębiorców zostały nałożone dodatkowe obowiązki. O czym dokładnie mowa?
Sprawozdanie o odpadach – BDO
Ochrona środowiska naturalnego wymaga eliminowania dzikich wysypisk i wykorzystania w większym niż dotychczas stopniu recyklingu. Stąd też niektóre firmy mają obowiązek złożyć wniosek o wpis do BDO. Czym jest BDO? To baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Obowiązek złożenia wniosku do BDO i składania sprawozdań mają m.in.:
- firmy zajmujące się wprowadzaniem na krajowy rynek samochodów, sprzętu elektrycznego lub elektronicznego, olejów, opon pneumatycznych;
- firmy zajmujące się transportem odpadów;
- sklepy i hurtownie, w których klienci mogą kupić produkty wykonane z tworzyw sztucznych.
Ochrona środowiska naturalnego a KOBiZE
Współcześnie niemal każda firma korzysta z samochodu. Obowiązki z zakresu ochrony środowiska w firmie obejmują także konieczność rejestracji w KOBiZE – krajowej bazie o emisji gazów cieplarnianych i innych substancji, która jest prowadzona przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami Instytutu Ochrony Środowiska.
Rejestracja w KOBiZE nie dotyczy wyłącznie przedsiębiorstw korzystających z pojazdów – ten obowiązek spoczywa na każdej firmie, której działalność powoduje emisję gazów cieplarnianych. Podobnie jak w przypadku BDO, organizacje mają obowiązek sporządzać roczne sprawozdanie w wersji elektronicznej.
Opłata produktowa
Do zagadnień dotyczących ochrony środowiska należy również opłata produktowa. Mogłoby się wydawać, że odnosi się ona głównie do producentów, którzy z naturalnych powodów pakują wyroby w opakowania. W rzeczywistości grono przedsiębiorców zobowiązanych do jej ponoszenia jest znacznie większe.
Obowiązki w zakresie ochrony środowiska – opłata produktowa dotyczy:
- sprzedawców – np. właścicieli sklepów internetowych, którzy pakują zamówione towary na czas ich wysyłki;
- przedsiębiorców wprowadzających importowane produkty – jeżeli produkty te są sprzedawane w opakowaniach.
Aby jednak przedsiębiorca miał obowiązek zapłacić opłatę produktową, nie wystarczy, że sprzedaje produkty w opakowaniach – kluczowe jest to, czy zapewnia recykling na odpowiednim poziomie.