Opakowanie jest bardzo ważnym elementem w produkcji i sprzedaży produktów. Dobrze zaprojektowane pudełko może przyciągnąć uwagę klientów i pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki. Istnieje jednak wiele rodzajów opakowań. Jak więc zdecydować, które opakowanie jest najlepsze dla naszego produktu? Sprawdź różne rodzaje opakowań i ich zastosowania, aby dokonać dobrego wyboru.
Opakowania i ich zastosowanie
Główna rola opakowania jest ochrona produktu, ale nie jest to jego jedyne zadanie. Pudełka służą również jako nośnik reklamy , umożliwiając firmom promowanie swoich produktów za pomocą przyciągającej wzrok grafiki. Właściwe opakowanie pomaga również uporządkować produkty na półkach sklepowych oraz szybko i łatwo pakować produkty dla klientów. Aby prawidłowo wybrać opakowania jednostkowe dla swojej firmy, konieczna jest znajomość dostępnych rodzajów i ich zastosowań.
Jakie są rodzaje opakowań
Opakowania konsumenckie
Opakowania konsumenckie to rodzaj opakowania wszystkim dobrze znany. Są to opakowania papierowe np. pastę do zębów, na herbatę, puszki na kawę, markowe torebki foliowe. Charakterystyczną cechą opakowań konsumenckich jest to, że są one zawsze sprzedawane razem z produktem, a nigdy osobno. Opakowanie to jest wliczone w cenę i po sprzedaży staje się całą własnością konsumenta. Konsument może bez problemu skorzystać z opakowania wielokrotnego użytku po raz drugi lub je wyrzucić. Krótko mówiąc, może nim dysponować, jak chce. Kolejnym znakiem opakowań konsumenckich spotykanym w ponad 90% opakowań jest personalizacja. Każdy producent stara się wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji.
Opakowania transportowe
Różnią się od opakowań konsumenckich. Tutaj jasny i kolorowy wygląd nie jest tak ważny, właściwości wytrzymałościowe, amortyzacja i mają ogromne znaczenie. Takie opakowanie musi być solidne i zapobiegać wyciekom lub innym niepożądanym zmianom w produkcie. Pożądane jest również, aby był on całkowicie nieszkodliwy dla konsumenta końcowego. Na przykład niektóre folie spożywcze po podgrzaniu uwalniają toksyczny formaldehyd. I nawet jeśli następnie zapakujesz towar w inne opakowanie, nie rozwiąże to problemu. Opakowanie transportowe musi zatem spełniać pewne standardy, ale jego kolor i właściwości drukarskie są sprawą drugorzędną.
Kartonowe pudełka, szklane słoiki, kolorowe folie z tworzyw sztucznych itp., to przykład opakowań transportowych. W różnych sytuacjach opakowanie zbiorcze tego samego rodzaju może być jednocześnie konsumenckie i transportowe. Na przykład pudełka z tektury falistej mogą być używane jako pudełka wysyłkowe dla dużych ilości produktów lub jako pudełka konsumenckie na sprzęt gospodarstwa domowego. Jednocześnie zmieni się tylko jedno: design. W przeciwieństwie do opakowań konsumenckich, opakowania zbiorcze wysyłkowe w większości przypadków mają jedynie logo i specjalne oznaczenia. Reasumując, opakowania transportowe to wszelkiego typu kontenery, skrzynki, beczki, palety, kartony, oraz materiały opakowaniowe i inne urządzenia zapobiegające przemieszczaniu się towarów w pojazdach.
Opakowanie konserwujące
Opakowania przemysłowe i konserwujące są wykorzystywane głównie w przemyśle i produkcji. Już sama nazwa na opakowaniu środka konserwującego jasno wskazuje, do czego służy. Pojemnik taki przeznaczony jest do długotrwałego przechowywania różnych materiałów, surowców, sprzętu i odpadów niebezpiecznych. Z reguły opakowanie konserwujące ma specjalne właściwości w zależności od tego, do jakiego materiału jest przeznaczone. Na przykład folia polietylenowa, której używa się w rolnictwie do przechowywania siana ma szereg właściwości, których nie ma popularna folia bąbelkowa.