Nowy terminal T3 w Morskim Porcie Gdańsk powiększa obszar Polski o 36 hektarów - 1 2025

Nowy terminal T3 w Morskim Porcie Gdańsk powiększa obszar Polski o 36 hektarów

Inwestycja w Terminal T3 w Morskim Porcie Gdańsk już teraz przyczyniła się do zwiększenia powierzchni Polski. W ramach rozbudowy portu, wartego 470 milionów euro, tworzy się nowe nabrzeże głębokowodne oraz buduje nowoczesną infrastrukturę, co przyczynia się do pozycjonowania portu jako jednego z najważniejszych kontenerowych terminali na kontynencie europejskim.

Budowa Terminalu T3 rozpoczęła się w październiku 2022 roku, a jej zakończenie jest planowane na drugą połowę 2024 roku. Nowy terminal, który jest lokalizowany na wschód od obecnego nabrzeża T1, umożliwi utworzenie dodatkowej części nabrzeża głębokowodnego, co zwiększy przeładunkowe możliwości Baltic Hub o dodatkowe 1,5 miliona TEU rocznie, uzyskując łącznie 4,5 miliona TEU.

Polska coraz większa dzięki niestandardowej inwestycji

Za sprawą zalania obszaru morskiego, na którym powstaje nowy terminal, nastąpiło realne powiększenie terytorium Polski. Ta unikalna inwestycja jest wynikiem ciągłych starań o zwiększenie efektywności transportu morskiego, ale także stymulowanie rozwoju gospodarczego regionu.

Budowa Terminala T3 jest kosztowana na kwotę około 2 miliardów PLN (około 470 milionów EUR). Projekt finansowany jest zarówno ze środków własnych organizacji Baltic Hub, jak i z kredytów zewnętrznych. Proces wyboru dzierżawcy prowadzony był w sposób transparentny, zgodnie z zasadami konkurencji i niedyskryminacji.

Nowoczesność i dbałość o środowisko w ramach projektu

Projekt zakłada implementację nowoczesnych technologii, wśród których znajduje się zakup ośmiu suwnic nabrzeżowych oraz dwudziestu zautomatyzowanych suwnic szynowych. Dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom, terminal T3 będzie miejscem o wysokim poziomie bezpieczeństwa i operacyjnej efektywności.

Projekt przewiduje zastosowanie technologii ograniczających emisję CO2, a także przeprowadzenie badań dotyczących wpływu inwestycji na środowisko. Władze portowe deklarują, że nowe obiekty zostaną tak rozmieszczone, aby nie zakłócać lokalnych ekosystemów morskich.

We wrześniu 2024 roku osiągnięto istotny punkt w realizacji inwestycji, zakończono Kamień Milowy B, co oznacza zakończenie prac związanych z instalacją zautomatyzowanych suwnic. Pierwsze suwnice RMG już dotarły do terminalu, a kolejne suwnice STS są w drodze. Postęp prac jest zgodny z planem, czego dowodem są ukończone prace przy nabrzeżu oraz zainstalowane systemy zaopatrzenia w wodę i odwadniania.