Rozstrzygnięcie sporu o podobieństwo znaków towarowych przez Sąd Unii Europejskiej - 1 2024

Rozstrzygnięcie sporu o podobieństwo znaków towarowych przez Sąd Unii Europejskiej

Według orzeczenia Sądu Unii Europejskiej, sama semantyczna analogia między dwoma znakami towarowymi nie jest wystarczająca, aby stwierdzić, że istnieje ryzyko wprowadzenia konsumentów w błąd. Spór dotyczył dwóch znaków towarowych, których treść semantyczna była zbieżna.

Spółka z Włoch o nazwie Laura Food wniosła podanie do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), aby zarejestrować swój graficzny znak towarowy skierowany do produktów klasy 30, które obejmują artykuły spożywcze, w tym herbatę. Na przykład, w logo firmy widnieją symbole lwów, napisy „AL ASSAD” oraz „Thé Vert de Chine”, teksty zapisane pismem arabskim i numery „R3505” i „4011”.

Proces rejestracji został zakwestionowany przez spółkę hiszpańską Bella Tawziaa II. Firma powołała się na wcześniejszy unijny graficzny znak towarowy, który także odnosił się do klasy 30 i zawierał takie elementy jak: rysunek lwa, wyrażenia „grand lion” zapisane alfabetem łacińskim, słowo „lew” w języku arabskim i seria numerów „4011”.

Mimo że pierwotnie EUIPO odrzuciło sprzeciw hiszpańskiej firmy, izba odwoławcza urzędu miała inne zdanie. Izba orzekła, że znaki towarowe odwołujące się do symbolu lwa są niezwykle podobne pod względem koncepcyjnym, co może być źródłem potencjalnego wprowadzenia klientów w błąd.