ePUAP – co to takiego?

Termin jakim jest ePUAP stał się bardzo popularny i często wyszukiwany w Internecie. Czym jednak on jest i jak go obsługiwać? Pytanie to może nasuwać wiele wątpliwości, dlatego też warto dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat. Jest to o tyle istotne, że dzięki tej usłudze możemy załatwić bardzo dużo spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Zobaczmy więc czym jest ePUAP oraz jaka jest jego funkcjonalność. Dzięki temu zaoszczędzimy naprawdę dużo czasu na załatwianiu spraw urzędowych.

Czym jest ePUAP?

Najprościej rzecz ujmując, ePUAP jest platformą, która umożliwia kontakt każdego obywatela z różnego rodzaju urzędami, a więc, jak już wspomnieliśmy, ułatwia załatwienie wielu spraw. Sama nazwa stanowi skrót pochodzący od pierwszych liter wyrażenia Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Korzystanie z platformy jest bezpłatne, należy jedynie stworzyć na niej konto i zweryfikować swoją tożsamość. W związku z tym, że jest to platforma rządowa dająca nam dostęp do spraw urzędowych, weryfikacja jest niezbędna, aby nie dochodziło do różnego rodzaju oszustw czy nadużyć. Jeśli jednak już założymy konto i przejdziemy etap weryfikacji, będziemy mogli bez wychodzenia z domu składać wszelkie wnioski, podejrzeć mandaty karne, pobrać zaświadczenia lub odpisy, czy skorzystać z wielu innych możliwości bez ustawiania się w kolejce w urzędzie.

Jakie możliwości daje ePUAP

ePUAP daje między innymi możliwość składania podpisu elektronicznego na wypełnionych dokumentach. Trzeba przy tym wiedzieć, że jest to możliwe jedynie w przypadku posiadania profilu zaufanego. Jego stworzenie jest bezpłatne, jednak wymaga również pewnego zachodu. Można go stworzyć na kilka sposobów, a jednym z najpopularniejszych jest potwierdzenie swojej tożsamości za pomocą logowania do bankowości internetowej. Innym rozwiązaniem jest użycie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, czyli tak zwanego e-dowodu lub złożenie wniosku online. Jeśli natomiast nie posiadamy i z pewnych przyczyn nie chcemy zakładać profilu zaufanego, możemy skorzystać z platformy ePUAP potwierdzając swoją tożsamość płatnym certyfikatem kwalifikowanym.

ePUAP

Jak założyć konto w ePUAP

Aby skorzystać z wszystkich możliwości jakie oferuje platforma, należy założyć w niej konto. W tym celu, po wejściu na stronę epuap.gov.pl należy wybrać opcję Zarejestruj się. Wyświetli nam się do wypełnienia niedługi formularz, w którym będzie wymagane między innymi podanie swojego numeru PESEL. Jeśli go podamy, automatycznie zostanie złożony wniosek o utworzenie profilu zaufanego. Po jego potwierdzeniu (na przykład za pomocą bankowości elektronicznej) będziemy mogli od razu korzystać z wszystkich opcji dostępnych w platformie ePUAP. W tym celu należy zalogować się na konto i wybrać jaką sprawę urzędową chcemy załatwić. Po złożeniu wniosku i jego poświadczeniu podpisem elektronicznym, pozostaje nam czekać na jego rozpatrzenie przez odpowiedni urząd.

Jakie urzędy obsługuje ePUAP

Na początku tego artykułu wspomnieliśmy, że za pomocą platformy ePUAP można załatwić wszelkie sprawy urzędowe. Przyjrzyjmy się więc nieco bliżej temu, które urzędy oferują możliwość składania wniosków i załatwiania innych spraw za pomocą tej właśnie platformy. ePUAP obsługuje takie urzędy jak wszelkie samorządy oraz urzędy gminy, poza tym urzędy stanu cywilnego, urząd skarbowy, ZUS, czy NFZ, a także urzędy pracy, czy Krajowy Rejestr Karny. Dzięki temu przez Internet możemy uzyskać chociażby odpisy różnego rodzaju aktów, zamówić kartę EKUZ przed wyjazdem za granicę, czy przejrzeć różne kwestie podatkowe.

ePUAP gov

ePUAP gov – trudności w obsłudze

Wydawałoby się, że dostęp do wszelkich wniosków, czy też możliwość kontaktu z urzędami powinna być intuicyjna. Niestety, od początku powstania platformy nie udało się uzyskać tego celu i wiele osób skarży się na trudności w odnalezieniu konkretnych informacji. Szczególnie osoby nieco starsze mają problem, aby odnaleźć się w zawiłościach systemu. Jak na razie wielu oczekuje, że zostanie on bardziej ujednolicony oraz przejrzysty i łatwy w obsłudze. Dość często dochodzi również do awarii systemu ePUAP, co jest sporym utrudnieniem, jeżeli chcemy załatwić swoją sprawę szybko i na przykład złożyć dany wniosek jak najszybciej.

Korzyści z korzystania z ePUAPu

Chyba największą korzyścią wynikającą z korzystania z platformy jest bardzo duża oszczędność czasu. Nie musimy ustawiać się w kolejkach w urzędzie, czy też jechać do niego dwukrotnie, aby pobrać wniosek, a następnie oddać już uzupełniony druk. Poza tym, możemy załatwić sprawę urzędową przez Internet o każdej porze dnia i nocy, bez konieczności stawienia się w godzinach otwarcia urzędów. Jest to bardzo duże udogodnienie szczególnie dla osób pracujących, które w innym wypadku musiałyby wziąć urlop, aby udać się do konkretnego urzędu. Dzięki ePUAPowi wystarczy komputer z dostępem do Internetu i bez problemu załatwimy wszystkie niezbędne sprawy urzędowe: złożymy odpowiednie wnioski, pobierzemy wzory dokumentów oraz wiele wiele innych.