W obecnych czasach, kiedy niemal każdy ma dostęp do Internetu i chętnie z niego korzysta, sprzedaż internetowa stała się czymś powszechnym. W sieci można zaoferować praktycznie wszystko, począwszy od drobiazgów takich jak długopisy, czy spinki, poprzez różnego rodzaju urządzenia, czy sprzęty, a na domu czy samochodzie kończąc. Wydaje się, że to właśnie Internet jest najlepszym miejscem na sprzedaż wielu różnorodnych produktów. Dlatego też sprzedawcy coraz chętniej przenoszą swoją działalność do Internetu, co wiąże się z wieloma korzyściami. Przyjrzyjmy się niektórym z nich oraz zastanówmy się w jaki sposób najlepiej sprzedawać swoje produkty.
Korzyści ze sprzedaży online
Sprzedaż internetowa niesie za sobą szereg różnorodnych korzyści. Jeżeli dopiero rozkręcamy swój biznes lub zakładamy działalność gospodarczą, sprzedaż internetowa może nam pomóc zaoszczędzić chociażby na wynajmie lokalu. W większych miastach, gdzie ceny za wynajem są bardzo wysokie, może to być oszczędność rzędu nawet kilku tysięcy miesięcznie, szczególnie jeżeli myśleliśmy o większym lokalu. Nawet jeśli myśleliśmy jedynie o niewielkim pomieszczeniu, tutaj również koszt wynajmu raczej nie spada poniżej 1000 złotych. Problem może pojawić się w momencie kiedy musimy gdzieś zmagazynować towar, jednak na początku prowadzenia działalności mogą to być niewielkie ilości, które zmieścimy w domu.
Jak zacząć sprzedaż w Internecie
Sprzedawanie różnego rodzaju produktów w Internecie może przynieść nam spore korzyści, jednak aby tak było, musimy wiedzieć w jaki sposób się za to zabrać. Tak naprawdę istnieje wiele sklepów internetowych, które odnotowują bardzo niewielki ruch, a co za tym idzie, zarobki ich właścicieli również są niewielkie. Inaczej sytuacja ta wygląda w przypadku znanych marek, które oferują zarówno sprzedaż stacjonarną, jak i internetową. Jeżeli jednak dopiero rozpoczynamy swoją przygodę ze sprzedażą internetową, to musimy wiedzieć o kilku czynnikach, które mogą przyczynić się do odniesienia sukcesu i wybicia się na rynku internetowym.
Sklep internetowy, czy portale sprzedażowe?
Jedną z ważniejszych kwestii jest sposób w jaki zamierzamy sprzedawać swoje produkty. Do wyboru mamy dwie główne możliwości – stworzenie własnego sklepu internetowego lub skorzystanie z dostępnych już portali sprzedażowych, takich jak chociażby Allegro. Oba rozwiązania mają zarówno swoje plusy, jak i minusy. Warto pamiętać, że niezależnie od formy sprzedaży, aby była ona w pełni legalna, musimy prowadzić własną działalność gospodarczą. Dużym plusem portali aukcyjnych i sprzedażowych jest fakt, że są one dobrze znane ogółowi użytkowników, a co za tym idzie, wzbudzają zaufanie. Umieszczenie ogłoszeń sprzedaży na takich portalach może się więc okazać bardzo dobrym pomysłem na początek rozwijania naszej działalności. Z drugiej strony, tworząc swój sklep internetowy zaznajamiamy klientów z naszą marką i z czasem możemy wzbudzić w nich zaufanie i zyskać stałych klientów. Ci z kolei mogą dalej polecać nasz sklep swoim znajomym.
Jak prowadzić sprzedaż internetową
Sprzedaż internetowa jest atrakcyjną możliwością prezentacji i oferowania swoich produktów, jednak może się wiązać z pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest odpowiednie pokazanie sprzedawanych produktów. Podobnie jak na wystawach sklepowych, również w sklepach internetowych, czy na portalach sprzedażowych, oferowane przez nas produkty muszą się dobrze prezentować. Aby tak było ważne jest zadbanie o bardzo dobrą jakość zdjęć danego produktu, a także o ich dostateczną ilość. Jeżeli na przykład sprzedajemy ubrania, warto aby były one sfotografowane na modelce/modelu, a nie na manekinie. W ten sposób prezentują się dużo lepiej i zachęcają potencjalnych klientów do zakupu. Nie bez znaczenia jest również opis produktu. We wspomnianym przykładzie sklepu z ubraniami, opis powinien obejmować ich dokładną charakterystykę. Nie ma nic bardziej irytującego niż brak informacji na temat materiału z jakiego zostało wykonane dane ubranie, jego właściwości czy opisu różnych detali. Co ciekawe, dokładne opisy są nie tylko ważną informacją dla klientów, ale również pozwalają na lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego. Więcej wartościowej treści na stronie zapewnia jej lepszą reklamę.
Sprzedaż internetowa czy stacjonarna?
Z drugiej strony, niektórzy zastanawiają się czy mimo wszystko klienci nie woleliby kupować towarów, które mogą fizycznie zobaczyć. Oczywiście, różne osoby różnie podchodzą do tego zagadnienia. Tak naprawdę najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie sklepu stacjonarnego połączonego ze sprzedażą wysyłkową. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy dotrzeć z naszymi produktami zarówno do osób z najbliższych rejonów, jak i do potencjalnych klientów z całej Polski. Tak jak sklep stacjonarny powinien się dobrze prezentować i być dobrze zlokalizowany, tak samo sklep internetowy powinien mieć ciekawą szatę graficzną. Jego dobrą „lokalizacją” można nazwać domenę, która będzie wyróżniała nasz sklep, a jednocześnie będzie łatwa do zapamiętania dla naszych klientów. Poza tym, aby nasz sklep był dobrze widoczny w Internecie, musimy zadbać o jego reklamę.