Jak dobrać influencera do kampanii?

Influencer marketing to jeden z elementów strategii marketingowej firm. Pozwala na czerpanie korzyści biznesowych ze współpracy z osobami, które na odpowiednich kanałach komunikacji (zwykle w social mediach), promują markę. Jak dobrać influencera do kampanii? Oto kilka wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie!

Influencer – kim jest i jak może pomóc?

Influencer to osoba, mająca wpływ na decyzje podejmowane przez odbiorców jego komunikatów – na przykład widzów kanału na YouTube, obserwatorów na TikToku albo Instagramie. Może nim być także bloger, który na swojej stronie kreuje trendy i gromadzi wokół siebie zaufanych odbiorców czy osoba medialna, która swoją rozpoznawalnością buduje zaufanie. Jednoznaczne zdefiniowanie influencera jest nieco kłopotliwe, ale zawsze chodzi o to, by taka osoba miała możliwość wpływania na decyzje innej osoby.

Jak dobrać influencera do kampanii?

Influencer marketing to prężnie rozwijająca się gałąź. W social mediach działa coraz więcej osób, które gromadzą wielu odbiorców wokół swojej marki osobistej, a wiele firm decyduje się korzystać z ich usług. Jak zatem dobrać influencera do kampanii?

Należy rozpocząć od wyznaczenia celu kampanii. Może to być np. zaistnienie w świadomości odbiorców – wówczas najlepiej postawić na współpracę z osobą, która ma duże zasięgi. Może to być też informowanie o produktach i usługach czy edukowanie odbiorców – w takiej sytuacji polecamy kierować się tematyką profilu i zaangażowaniem obserwujących (np. w komentarzach). Jeśli natomiast celem jest zwiększenie ruchu na stronie i sprzedaż, najlepszym wyborem będzie kampania z wieloma influencerami i w różnych kanałach.

W następnym kroku należy zastanowić się nad tym, czy profil influencera i treści, które przekazuje, są tożsame z wartościami marki. Istotne jest dopasowanie do firmy, ponieważ ma to duże znaczenie dla budowania trwałych i wartościowych relacji z odbiorcami. Kluczowa jest autentyczność influencera i to, by faktycznie reklamował produkty, które są z nim spójne. Niestety, ale nawiązanie relacji biznesowej z osobą, która postrzegana jest jako „słup reklamowy” może przynieść odwrotne efekty niż te zamierzone.

Jak ustalić zasady współpracy z influencerem?

Jeśli nie masz doświadczenia w zakresie współpracy z influencerami, dobrym wyborem może być prowadzenie Social Media przez agencję. Doświadczeni specjaliści wiedzą, jak dobrać influencera do kampanii, ale też jak ustalić z nim stawki i zasady współpracy. Konieczne jest bowiem zawieranie w umowie wszelkich oczekiwań i terminów, a dobrą praktyką jest ponadto przedstawienie briefu, w którym nakreśli się swoje wymogi co do przebiegu kampanii. Współpraca z influencerami to jeden ze skuteczniejszych sposobów na promocję i sprzedaż, ale tylko wtedy, gdy będzie ona przemyślana, a osoby, które wezmą udział w działaniach marketingowych dobrane odpowiednio do charakteru marki i założeń reklamowych.