Lidl Polska prezentuje swój trzeci bilans wpływu na gospodarkę kraju

Lidl Polska, działający w naszym kraju od dwóch dekad i dwóch lat, jest obecnie dziewiątą co do wielkości firmą pod kątem generowanych przychodów[1]. Ciągły rozwój tej sieci sklepów wpływa na kształtowanie polskiej gospodarki. W raporcie przygotowanym we współpracy z firmą doradczą Deloitte zbadano i opisano wielowymiarowy wpływ Lidla na gospodarkę w roku 2023.

Raport analizuje trzy główne ścieżki oddziaływania Lidla: utrzymanie i ekspansja sieci sklepów, reagowanie na zapotrzebowanie konsumentów oraz promocję eksportu polskich produktów pod markami własnymi Lidl. Wpływ firmy oszacowano z perspektywy bezpośredniej – pochodzącej z działalności operacyjnej firmy, pośredniej – generowanej przez dostawców i powiązane branże, oraz indukowanej – wynikającej z wydatków pracowników firmy i powiązanych podmiotów. Sektory finansowy, ubezpieczeniowy, nieruchomości, hotelarstwo, gastronomia oraz usługi komunalne oraz transportowe i magazynowe są najbardziej korzystającymi z efektów pośrednich i indukowanych przez Lidl.

W raporcie dokonano pomiaru wpływu Lidla na gospodarkę krajową w sferach takich jak: wartość dodana generowana bezpośrednio i pośrednio przez działalność firmy, zatrudnienie oraz dochody gospodarstw domowych. W 2023 roku wartość dodana wygenerowana przez Lidl wyniosła 10,1 mld złotych. Z tego 5,4 mld złotych zostało wygenerowane bezpośrednio przez firmę, a 4,7 mld złotych przypada na jej dostawców i płace pracowników – jak podkreślił Michał Nowaczyk, członek zarządu Lidl Polska. Te środki mogłyby pokryć koszt budowy drugiej linii metra i są większe niż suma refundacji leków przez NFZ w poprzednim roku.

Tworzenie miejsc pracy jest kluczowym aspektem wpływu Lidla na społeczeństwo i gospodarkę, obejmującym zarówno wymiar bezpośredni (zatrudnienie pracowników) jak i pośredni oraz indukowany (tworzenie miejsc pracy poprzez popyt na produkty i usługi dostawców). W 2023 roku dzięki działalności Lidla utrzymano lub stworzono około 52,4 tysiąca etatów, w tym prawie 24,9 tysiąca w samej firmie. Firma zapewniła z tego tytułu dochody w wysokości 2,5 mld złotych, z czego 1,4 mld złotych zostało wypłacone bezpośrednio przez sieć – wyjaśnił Michał Nowaczyk. Spowodowało to przypływ 2,7 mld złotych do budżetu państwa, samorządów, ZUS i NFZ w postaci podatków i składek.

Lidl jest również ważnym czynnikiem w krajowej gospodarce dzięki rozwojowi eksportu polskich produktów, możliwemu dzięki obecności sieci w 31 krajach. W roku ubiegłym sprzedaż zagraniczna towarów ponad 300 polskich producentów poprzez sieć osiągnęła prawie 6,5 mld złotych, wzrost w porównaniu do 5,4 mld złotych rok wcześniej. Od roku 2018 suma ta wynosi 25 mld złotych, co przekracza sumę nakładów na środki trwałe służące ochronie środowiska w latach 2020-2021 – powiedział prezes zarządu Lidl Polska, Włodzimierz Wlaźlak.

Przedstawiciele Lidla podkreślili, że spośród eksportowanych z Polski produktów najpopularniejsze są: mięso i wędliny, nabiał oraz pieczywo. Te produkty trafiają do takich krajów jak Rumunia, Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa, Bułgaria czy Wielka Brytania. Polska ma służyć jako hub eksportowy dla produktów Lidla, firma szuka więc kolejnych dostawców zainteresowanych współpracą.

W raporcie Lidl Polska podsumował także wydatki na towary i usługi od polskich dostawców w 2023 roku – wyniosły one łącznie 23,3 mld złotych. Zakup na potrzeby samego Lidla stanowił 2,6 mld złotych, a wartość towarów, które dzięki sieci trafiły do polskich konsumentów, wynosiła 20,7 mld złotych.