Sprzedaż mieszkania, zaraz obok jego zakupu to duże przedsięwzięcie, w którym musimy uważać na sporo formalności. Samo znalezienie klienta jest dość proste, jednak nie każdy może wiedzieć, jak np. rozliczyć się z urzędem skarbowym, czy bankiem jeżeli w hipotece widnieje kredyt hipoteczny oraz jakie jeszcze dokumenty należy przedstawić nabywcy.
Sprzedaż mieszkania – dokumenty i formalności
Najważniejsze, co musimy wiedzieć podczas sprzedaży mieszkania, jest to, jakie dokumenty musimy przygotować do notariusza, aby w ogóle można było rozmawiać o zawarciu umowy. Jeżeli jest to mieszkanie własnościowe, to musimy wykazywać się takimi dokumentami, jak:
- Odpis z księgi wieczystej,
- Akt własności nieruchomości,
- Zaświadczenie o braku zaległości w spółdzielni lub wspólnocie,
- Zaświadczenie o wymeldowaniu wszystkich lokatorów lub oświadczenie o terminie ich wymeldowania.
Jeżeli przedmiotem sprzedaży są spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu to dodatkowo, musimy postarać się o stosowne zaświadczenie ze spółdzielni.
Sprzedaż mieszkania — kiedy i gdzie należy zgłosić sprzedaż?
Jako sprzedawca musimy pamiętać, że po naszej stronie jest zgłoszenie sprzedaży mieszkania do urzędu skarbowego. Czynność tą dokonujemy przy najbliższym rocznym rozliczeniu z fiskusem. Jeżeli mieszkania jest objęte podatkiem od nieruchomości, to konieczne jest również zgłoszenie sprzedaży do urzędu gminy.
Sprzedaż mieszkania — na co uważać?
Podczas sprzedaży mieszkania bardzo ważną kwestią jest dopełnienie wszelkich potrzebnych formalności oraz znalezienie uczciwego nabywcy. Odpowiednie przygotowanie mieszkania do sprzedaży, zamieszczenie ogłoszenia oraz staranie się o potrzebną dokumentację nierzadko sprawia sprzedającym dużo kłopotu. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy agencji nieruchomości, która pomoże w każdym etapie sprzedaży i zajmie się całym procesem samodzielnie za stosowną opłatą.