W ostatnich latach popularne stało się określenie, że jeśli nie ma cię w sieci to tak jakbyś nie istniał. Szczerze mówiąc, trudno się z tym sloganem nie zgodzić. Działalność handlowa on-line ciągle zyskuje na popularności. Takie zjawisko przyśpiesza i wydaje się, że nic go już nie zatrzyma. Zakupy w Internecie stały się w czasie COVID-19 czymś jeszcze bardziej powszechnym, zwłaszcza, że możemy je zrobić będąc wszędzie. Jeżeli posiadasz swój sklep internetowy, musisz zadbać o to, żeby wyróżniał się on oryginalną i chwytliwą nazwą. Najlepiej taką, którą można potem zarejestrować jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym.
Wiele reklam zachęca nas do prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie. Stacjonarne sklepy ze względu na wysokość kosztów ich utrzymania, powoli stają się coraz mniej popularne. Sklep internetowy to wygoda i oszczędność czasu – możemy zarządzać nim z każdego miejsca na świecie nawet poprzez swój smartphone. O czym należy pamiętać zaczynając przygodę z e-handlem?
Czy markę sklepu internetowego można chronić?
Tak, natomiast jest kilka warunków, aby marka sklepu internetowego mogła być skutecznie chroniona.
Po pierwsze, należy zadbać aby nazwa Twojego sklepu internetowego była oryginalna, skuteczna a przede wszystkim nie była podobna do już istniejących na rynku (do tego zagadnienia wrócimy w dalszej części artykułu).
Co należy rozumieć pod hasłem, że nazwa powinna być oryginalna? Musi ona odróżniać się od innych oznaczeń już funkcjonujących na rynku. Oryginalny charakter zapewni nazwie sklepu jej abstrakcyjność – nazwanie np. sklepu on-line z kawą: „e-kawa” nie jest oryginalne. Wybierając nazwę dla swojego sklepu internetowego musisz kierować się tym, aby jak najlepiej trafić do Twoich potencjalnych klientów. Jeśli nie masz pomysłu, jak to zrobić, zawsze możesz poprosić o pomoc specjalistów, którzy dobiorą odpowiednią nazwę dla profilu Twojego sklepu.
Najczęściej popełniane błędy
Przedsiębiorcy prowadzący dotychczas działalność sklepów stacjonarnych, nie zwracali aż tak dużej uwagi na nazwy swoich sklepów, ponieważ działali na rynku lokalnym. Niemal w każdej miejscowości jest przysłowiowy sklep “KUBUŚ” i mówiąc kolokwialnie – nie wchodzą one sobie w paradę. Co więcej, bardzo często funkcjonują one obok siebie, a ich właściciele nie widzą nic złego w posługiwaniu się nimi w rejestrach czy ewidencjach (CEiDG czy rejestr przedsiębiorców KRS). Rzeczywiście jest to dopuszczalne, bo nazwa firmy nie musi być tożsama z nazwą naszego sklepu. Internet jest jednak jeden i nie ma w nim miejsca na dwa sklepy o tej samej nazwie.
Bardzo ważne jest nie tylko starannie wybranie nazwy dla sklepu internetowego ale i dobranie odpowiedniego logo. Nasze oznaczenia musimy sprawdzić pod kątem prawnym, żeby uniknąć późniejszych kłopotów związanych z istnieniem jednakowych marek.
Kuszące wydaje się oparcie nazwy sklepu o produkty, które będziemy oferować. Nie można jednak zrobić tego wprost. Nazwa musi być aluzyjna, chwytliwa, atrakcyjna ale i łatwa do zapamiętania przez odbiorcę.
Korzystanie ze słów, które bezpośrednio odnoszą się do towarów, które Twój sklep będzie oferował, nie jest najlepszym wyborem. W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z orzecznictwem polskich sądów, pojedynczym słowom (nazwom) ciężko przypisać charakter utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim – z czego wynika fakt, iż w dużej mierze takie nazwy nie będą podlegały ochronie prawno-autorskiej. Mowa tu o zwykłych słowach, niekoniecznie w języku polskim. Odmiennie będzie wyglądała sytuacja słów fantazyjnych, którym zazwyczaj można przyznać charakter utworu.
Pamiętaj, że równie ważna jak sama nazwa jest jej reprezentacja graficzna tj. logo. Możesz je również chronić na gruncie prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej.
W jaki sposób chronić markę sklepu internetowego
Możesz chronić markę swojego sklepu na kilka sposobów – opierając się na darmowej ochronie wynikającej z prawa lub ochronie płatnej, wymagającej rejestracji.
Ochrona prawno-autorska
Ochrona nazwy, która będzie wynikała z prawa autorskiego to ochrona bezpłatna i nie wymagająca przez właściciela sklepu żadnego działania. Nazwa lub nazwa i logo Twojego sklepu, będą chronione jako utwór w rozumieniu prawa autorskiego. Musisz pamiętać o tym, że jeśli zlecasz komuś innemu przygotowanie dla Ciebie nazwy lub logo, powinieneś wraz z nimi otrzymać umowę o przeniesienie autorskich praw majątkowych, aby móc swobodnie nimi dysponować.
Największym plusem tego rodzaju ochrony jest fakt, że jest ona darmowa i nie wymaga dokonywania żadnych zgłoszeń. Wadą natomiast to, że wszelkiego rodzaju roszczeń możesz dochodzić w zasadzie jedynie przed sądem, a jak powszechnie wiadomo nie są to sprawy krótkie i tanie. Chroniąc nazwę i logo swojego sklepu jedynie na podstawie prawa autorskiego, narażasz się na długotrwałe dochodzenie swoich spraw przed sądem a w tym czasie podmioty naruszające Twoje prawa w dalszym ciągu mogą działać pod Twoją nazwą. Trzeba też zaznaczyć, że w takim postępowaniu sąd będzie badał czy faktycznie Twoja nazwa i/lub logo mogą zostać uznane za utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim – jeśli nie, nie przysługuje Ci ochrona. Można więc stwierdzić, iż ochrona prawno-autorska to ochrona obarczona wysokim ryzykiem, bo nigdzie nie jest wskazane, kto jest uprawnionym do konkretnej nazwy czy logo.
Zarejestrowany znak towarowy
Ochrona nazwy sklepu i/lub jego logo może oprzeć się na przepisach prawa własności przemysłowej, a konkretniej na podstawie prawa ochronnego na znak towarowy. Należy zauważyć, że możesz chronić nazwę swojego sklepu jako znak towarowy słowny jak również znak towarowy słowno-graficzny, jeśli posiada on charakterystyczną reprezentację graficzną. Na wstępie trzeba podkreślić, iż nie jest to ochrona darmowa, wiążą się z nią zarówno wydatki jednorazowe, jak i okresowe. Do wydatków jednorazowych należy zaliczyć wykonanie badania zdolności rejestrowej (o którym poniżej) dla nazwy twojego sklepu i/lub jego logo, a także koszt opłat urzędowych od wniosku o rejestrację znaku towarowego. Opłaty okresowe wnosi się raz na 10 lat w celu przedłużenia ochrony na znak towarowy.
Decydując się na zgłoszenie znaku towarowego musisz przygotować wykaz towarów dla znaku. Jest to usystematyzowana w klasy lista towarów, które będziesz oferował w sklepie. Istotne jest to, aby przy jego tworzeniu przewidzieć przyszły rozwój Twojej działalności, ponieważ wybranego raz wykazu nie można w późniejszym etapie rozszerzyć. Warto powierzyć taki etap przygotowania wniosku profesjonalistom, którzy dobiorą odpowiednie klasy towarowe. Pamiętaj, że od liczby zgłoszonych klas towarowych zależy wysokość opłaty zgłoszeniowej i opłat okresowych.
Od momentu zgłoszenia nazwa Twojego sklepu będzie widoczna w bazie internetowej Urzędu Patentowego RP i nie będzie wątpliwości, komu przysługują prawa do tej marki, dzięki czemu jej ochrona jest dużo łatwiejsza i najczęściej kończy ją wymiana korespondencji pomiędzy właścicielem znaku a podmiotem naruszającym.
Po rejestracji nazwy i/lub logo jako znaku towarowego, będziesz mógł chronić się nie tylko przed podmiotami kopiującymi Twój znak towarowy, ale również takimi, które posługują się nazwami podobnymi do Twojego zarejestrowanego znaku towarowego.
Badanie znaku
Przed wybraniem marki dla Twojego sklepu internetowego powinieneś sprawdzić czy na rynku nie działają już sklepy pod podobnym „szyldem”. Wykonanie takiego sprawdzenia samodzielnie nie jest łatwą czynnością – w rejestrach działalności gospodarczej jest wiele firm o podobnych nazwach jak również wiele sklepów internetowych działa na podobnych domenach internetowych (adres strony www twojego sklepu, czyli domena, też jest ważna). Trudność w wyszukaniu marek podobnych do tej, pod którą zamierzasz prowadzić swój sklep internetowy jest dużą przeszkodą do tego, aby skutecznie wybrać taką markę podlegającą ochronie.
Wykonanie takiego badania jest kluczowe w przypadku chęci rejestracji marki jako znaku towarowego. Rejestrując markę sklepu jako znak towarowy otrzymasz certyfikat ochrony, a Twój znak zostanie wpisany do rejestru praw ochronnych na znaki towarowe, prowadzonego przez Urząd Patentowy RP, dzięki czemu będziesz mógł się legitymować dokumentem potwierdzającym Twoje uprawnienie do marki.
Pełną ochronę Twojej marki daje Ci rejestracja marki jako znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP. Jest to proces kilkumiesięczny, o niewygórowanych kosztach. Warto ponieść je, aby nie mieć w późniejszym czasie problemów. Pamiętaj, że zgłoszenie znaku towarowego musi być dobrze przygotowane, marka musi być oryginalna, a Ty powinieneś posiadać do niej prawa autorskie. Chroń swoją markę!